Algemene voorwaarden

Huttinga Piano hierna te noemen: HP

Algemeen

1 Definities
2 Toepasselijkheid van deze voorwaarden
3 Aansprakelijkheid
4 Overmacht
5 Incassokosten
6 Geschillen
7 Wijziging en vindplaats van deze voorwaarden


1 Definities
In deze Leverings- en Betalingsvoorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven. HP: de gebruiker van de Leverings- en Betalingsvoorwaarden. Wederpartij: Degene waar de gebruiker van de Leverings- en Betalingsvoorwaarden (HP) een overeenkomst mee aangaat. Overeenkomst: de overeenkomst tot levering van een dienst of een product.

2 Toepasselijkheid van deze voorwaarden
2.1 Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen HP en wederpartij waarop HP deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2.2 De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met HP, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
2.3 Indien één of meerdere bepalingen in deze Leverings- en Betalingsvoorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze Leverings- en Betalingsvoorwaarden volledig van toepassing. HP en wederpartij zullen alsdan overleggen teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijk bepaling in acht wordt genomen.

3 Aansprakelijkheid
3.1 Indien HP aansprakelijk mocht blijken inzake enige claim van wederpartij, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
3.2 HP heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven met een minimum verzekerd bedrag per gebeurtenis van € 1.000.000,=.
3.3 Indien HP aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag dat de assuradeur van HP in enig voorkomend geval zou verstrekken.
3.4 Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: - De redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden; - de eventuele redelijke kosten gemaakt om een mogelijke gebrekkige prestatie van HP aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan HP toegerekend kunnen worden; - redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover wederpartij aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze Leverings- en Betalingsvoorwaarden.
3.5 HP is niet aansprakelijk indien de schade is te wijten aan opzet of grove schuld of verwijtbaar handelen, dan wel onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik van wederpartij, danwel indien wederpartij niet alle gegevens, waarvan HP aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan wederpartij redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan HP verstrekt heeft.
3.6 De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van JHP of zijn ondergeschikten.
3.7 HP is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

4 Overmacht
4.1 HP is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan zijn schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
4.2 Onder overmacht wordt in deze Leverings- en Betalingsvoorwaarden verstaan naast wat daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop HP geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor HP niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van HP worden daaronder begrepen.
4.3 HP heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die nakoming verhindert intreedt nadat HP zijn verplichtingen had moeten nakomen.
4.4 HP kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is HP gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan wederpartij.
4.5 Indien nakoming van de verplichtingen door overmacht blijvend onmogelijk is zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst op te zeggen zonder recht op schadevergoeding van de andere partij.
4.6 Voorzover HP ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is HP gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. Wederpartij is gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst.

5 Incassokosten
5.1 Indien wederpartij in gebreke of in verzuim is in de nakoming van haar verplichtingen, dan komen alle redelijkerwijs met de incasso samenhangende kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van wederpartij.

6 Geschillen
6.1 Op alle door HP gesloten overeenkomsten is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing.
6.2 In het geval van een geschil voorvloeiende uit een door HP gesloten overeenkomst dient wederpartij HP alle gelegenheid te geven de overeenkomst naar volle tevredenheid van wederpartij uit te voeren.
6.3 Alle uit de door HP gesloten overeenkomsten voortvloeiende geschillen zullen, voorzover krachtens de betreffende wettelijke bepalingen mogelijk, en nadat aan artikel 6.2 is voldaan, eerst worden voorgelegd aan de geschillencommissie van de VvPN.
6.4 Partijen zullen eerst dan een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg als bedoeld onder 6.2 en 6.3 te beslechten.
6.5 De bevoegde rechter in het arrondissement van HP is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen.

7 Wijziging en vindplaats van de voorwaarden
7.1 Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel te Amsterdam .
7.2 Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het totstandkomen van de overeenkomst.

Stemmen en Kleine Reparaties

1 Tarief
2 Betaling
3 Afzegging
4 Klachten
5 Stemmen op abonnement

1 Tarief
1.1 Onder kleine reparaties worden reparaties verstaan die minder dan 15 arbeidsuren in beslag nemen.
1.2 HP maakt zijn tarief en tariefwijzigingen, voorzover de wijzigingen meer bedragen dan de stijging van de Consumentenprijsindex van het CBS, voor het stemmen van een piano/vleugel en voor reparaties die maximaal 15 arbeidsuren in beslag nemen schriftelijk aan wederpartij bekend.
1.3 Het minimumtarief voor stemmen en kleine reparaties bedraagt de voorrijkosten en een half uur werk.
1.4 Voor werkzaamheden als onder 2.1.1 genoemd die in het weekend uitgevoerd moeten worden geldt het tarief maal twee (200 %).

2 Betaling
2.1 Stembeurten en kleine reparaties als onder 1.1 genoemd worden contant of met pin betaald aan het einde van de werkzaamheden. Indien middels overschrijving via de bank wordt betaald worden administratiekosten in rekening gebracht.

3 Afzegging
3.1 Afzegging door wederpartij van een afspraak voor een stembeurt of een kleine reparatie dient minimaal 24 uur vóór het tijdstip van de afspraak plaats te vinden. HP dient hiertoe wel telefonisch bereikbaar te zijn. Een afzegging die op voicemail is ingesproken of per email is bekend gemaakt dient door HP bevestigd te worden.
3.2 Indien afzegging als boven bedoeld binnen 24 uur van het tijdstip van de afspraak plaatsvindt, zal HP voorrijkosten en een half uur werk in rekening brengen.

4 Klachten
4.1 Wanneer wederpartij niet tevreden is over de resultaten van een stembeurt dient zij HP hier binnen 48 uur van op de hoogte te brengen en HP de gelegenheid te geven de klachten te beoordelen en indien mogelijk te herstellen.

5 Stemmen op abonnement
5.1 Indien een abonnement voor het stemwerk wordt afgesloten wordt dit in een overeenkomst vastgelegd.
5.2 Deze overeenkomst bevat altijd tenminste: - Het aantal stembeurten per jaar; - Omschrijving van wat een stembeurt inhoudt; - De prijs; - De wijze van betaling; - Een beschrijving van de manier waarop de afspraken gemaakt worden; - De duur van het contract.
5.3 Bij niet nakoming van het toegezegde aantal servicebeurten dient HP het vooruitbetaalde zonder rente te restitueren. Indien dit twee servicebeurten op rij het geval is, dient HP ook rente te vergoeden.
5.4 Restitutie hoeft niet plaats te vinden indien de HP niet in de gelegenheid wordt gesteld om de onderhoudsbeurt te verrichten. HP zal hiertoe als laatste poging wederpartij schriftelijk verzoeken contact op te nemen met HP om deze alsnog de kans te geven de abonnementsverplichtingen na te komen.

Reparatie

1 Offertes
2 Uitvoering
3 Betaling van reparaties
4 Opzegging, opschorting en ontbinding
5 Garantie
6 Transport

1 Offertes
1.1 Voor reparaties wordt vooraf een offerte uitgebracht: Voor reparaties die minder dan 15 arbeidsuren beslaan mondeling, voor reparaties die meer dan 15 uur beslaan schriftelijk. Door ondertekening van de offerte door beide partijen wordt de offerte automatisch omgezet in een overeenkomst. HP is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door wederpartij schriftelijk word bevestigd.
1.2 Een offerte bevat altijd tenminste: - Een specificatie van uit te voeren werkzaamheden waaruit duidelijk het einddoel blijkt; - De geldigheidsduur van de offerte; - De kosten uitgesplitst naar arbeidsuren, materiaalgebruik, een post onvoorzien, transportkosten, overige kosten en B.T.W.; - De betalingscondities; - Omschrijving van werkzaamheden welke aan derden worden uitbesteed; - De garantietermijn met een specificatie van waarop de garantie betrekking heeft; - Het tijdstip van uitvoering en de uitvoeringstermijn.
1.3. HP kan niet aan haar offerte worden gehouden indien wederpartij had horen te begrijpen dat de offerte danwel een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. 1.4 Indien de aanvaarding afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is HP daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet in overeenstemming met deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij HP in de offerte anders aangeeft.
1.5 Een samengestelde prijsopgave verplicht HP niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
1.6 Indien de taxatie van een instrument tot een reparatie leidt die meer dan 15 uur in beslag neemt, worden de eventueel betaalde taxatiekosten in mindering gebracht op de eindafrekening van de betreffende reparatie.

2 Uitvoering
2.1 HP zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment gangbare kennis en techniek.
2.2 HP heeft het recht bepaalde werkzaamheden door derden te laten verrichten tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. HP houdt de eindverantwoordelijkheid.
2.3 HP is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan doordat HP is uit gegaan van door wederpartij verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid bij HP bekend hoorde te zijn.
2.4 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen. De offerte wordt dienovereenkomstig aangepast en opnieuw door beide partijen ondertekend.
2.5 Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. HP zal wederpartij hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte stellen.
2.6 Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële of kwalitatieve consequenties heeft, zal HP wederpartij hierover tevoren inlichten. In afwijking hiervan zal HP geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan HP kunnen worden toegerekend.
2.7 HP verzekert in reparatie gegeven instrumenten tegen brand, diefstal, vandalisme en waterschade tegen een waarde die in overeenstemming is met het risico dat gelopen wordt. Bij schade of verlies ten gevolge hiervan zal HP niet meer verschuldigd zijn dan het bedrag dat de verzekeraar in enig voorkomend geval zou vergoeden.
2.8 Wanneer HP na gereedmelding van een reparatie aan wederpartij heeft aangegeven dat tot levering kan worden overgegaan en het blijkt voor wederpartij niet mogelijk om binnen 14 dagen de levering te ontvangen, kunnen opslagkosten in rekening gebracht worden.
2.9 Wederpartij is tijdens de reparatie gerechtigd om in overleg met HP inspectiebezoeken aan de werkplaats van HP te verrichten.
2.10 Levertijden in offertes van HP zijn indicatief en geven wederpartij bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

3 Betaling van reparaties
3.1 Wanneer wederpartij na het verstrijken van 14 dagen na factuurdatum de factuur niet voldaan heeft, is zij van rechtswege in verzuim. Wederpartij is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 1 % per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt.
3.2 In het geval van faillissement of surseance van betaling van wederpartij zijn de vorderingen van HP en de verplichtingen van wederpartij jegens HP onmiddellijk opeisbaar.

4 Opzegging, opschorting en ontbinding
4.1 HP is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien: - wederpartij de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt; - na het sluiten van de overeenkomst HP ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat wederpartij de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat wederpartij slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt. - wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
4.2 Voorts is HP bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
4.3 Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van HP op wederpartij onmiddellijk opeisbaar. Indien HP de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
4.4 Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door HP, zal HP in overleg met wederpartij zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan wederpartij toerekenbaar zijn.
4.5 Indien de opdracht door overdracht aan een derde duurder wordt heeft wederpartij de vrijheid de overeenkomst te ontbinden.
4.6 Indien de overdracht van de werkzaamheden aan een derde extra kosten met zich meebrengt, wordt in overleg bepaald wie deze kosten voor zijn rekening neemt.

5 Garantie
5.1 Aard en duur van de garantie op een reparatie wordt in de reparatieovereenkomst vastgelegd.
5.2 De garantie geldt onder voorwaarde dat HP de gerepareerde zaak in onderhoud heeft gedurende de garantieperiode of wanneer dit onderhoud in handen is van een bedrijf waarmee HP schriftelijk akkoord gegaan is.
5.3 Wederpartij dient de gerepareerde zaak bij aflevering te onderzoeken. Hierbij dient wederpartij te onderzoeken of: - de juiste dienst verricht is; - of de geleverde dienst voldoet aan de overeengekomen kwaliteitseisen of - indien die ontbreken - aan de eisen die gesteld mogen worden voor een normaal gebruik. Een zichtbaar gebrek behoort binnen drie dagen na levering schriftelijk aan HP te worden gemeld. Niet zichtbare gebreken behoren binnen drie weken na ontdekking doch uiterlijk binnen 12 maanden na levering te worden gemeld en binnen de overeengekomen garantietermijn.
5.4 Indien de gerepareerde zaak niet voldoet aan de overeengekomen garantie, zal HP binnen redelijke termijn na ontvangst daarvan danwel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, na schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door wederpartij, zorgdragen voor herstel. In geval van vervanging verbindt wederpartij zich reeds nu de te vervangen zaak aan HP te retourneren en de eigendom daarover aan HP te verschaffen.
5.5 De te dezen genoemde garantie geldt niet wanneer het gebrek is ontstaan als gevolg van onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik of wanneer, zonder schriftelijke toestemming van HP, wederpartij of derden wijzigingen hebben aangebracht dan wel trachten aan te brengen aan de zaak of deze hebben aangewend voor doeleinden waarvoor de zaak niet bestemd is.
5.6 Indien de verrichte diensten niet overeenstemmen met wat was overeengekomen en deze niet-conformiteit een gebrek is in de zin van de regeling van de productaansprakelijkheid zoals opgenomen in boek 6, titel 3, afdeling 3 van het Burgerlijk Wetboek, dan is HP niet aansprakelijkheid voor gevolgschade.
5.7 Het recht op garantie vervalt wanneer het beheer over de zaak overgaat naar anderen dan met wie de overeenkomst gesloten is tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

6 Transport
6.1 Transport van een piano of vleugel kan door HP in eigen beheer uitgevoerd worden of worden uitbesteed aan derden.
6.2 Indien HP transport in eigen beheer uitvoert is hij aansprakelijk voor schade ontstaan tijdens het transport. 6.3 Indien HP transport uitbesteedt aan derden dan gebeurt dit aan een erkende verhuizer of aan een bedrijf dat gespecialiseerd is in het transport van piano’s en vleugels.
6.4 Indien HP transport uitbesteedt aan een bedrijf als onder 6.3 genoemd, dan is dat bedrijf aansprakelijk voor schade ontstaan tijdens het transport.